HTML

Tagdíj

A közlemény rovatba írják be,hogy tagdíj  és a nevet, akinek a tagdíját külditek.

Az OTP Bankban vezetett számlánk száma: 11736116-20131533

Bemutatkozás

Alba Regia Atlétikai Klub Tájfutó szakosztály honlapja

 

Fejér Megyei Tájékozódási Futó Szövetség

 

Adó 1%: ARAK

Adószám: 18481769-2-07

Szepesi Imre honlap

2009.06.07. 17:30 bota71

Csodálatos mesterek

...a Csodálatos gyerekek című cikk után egy ütős visszavágó a szenioroktól Róth Tibi tollából!

Lowe Alpin Maraton futóverseny a Vértesben

  Az ember gyarló lény, hajlamos rá, hogy olykor könnyelmű, esetleg nagyzoló kijelentéseket tegyen. Ennek nagyon sok oka lehet: pillanatnyi elmezavar, alkoholos befolyásoltság, szerelmi bódulat, fáradtság, stb. Időnként ez akár jól is sülhet el, hiszen pl. én két éve vörös bortól némiképpen befolyásolt állapotban tettem fogadalmat arra, hogy testsúlyomat jelentős mértékben csökkenteni fogom, s kb. 15 kilónyi fogyás lett az eredménye.

Azt, hogy Imre sikeresen rávett a Lowe Alpin Maratonon történő indulásra, írjuk a fáradtság rovására. Április 5-én, egy Velencei-tó kör futása során mesélt nekem erről a versenyről, s akkor könnyű szívvel rábólintottam (már elég fáradt voltam és talán egy kis napszúrás is ért addigra), hiszen hol volt még akkor a május 31-e? A versenykiírásból látszott, hogy két különböző távolságon (félmaraton és maraton) lehet majd indulni, a hosszabbik táv viszont nem a szokásos maraton, annál jelentősen hosszabb, közel 48 km. Mindkét távon külön verseny van a futók, illetve a túrázók számára. A futók tömegrajttal háromnegyed nyolckor indulnak. A maratoni távon 7 óra a szintidő, az idő mérése SI-dugókával történik. Nyolctól tízig a túrázók rajtolhatnak, a 48 km-re 11 órás szintidőt állapítottak meg számukra. 

Én – némi vívódás után – a tudatlanok magabiztosságával vállaltam be a verseny hosszabbik számát, ráadásul azt nem túrázva, hanem, khm-khm. hát futva. Mivel az elmúlt két évben eddig összesen három (kb. 27-28 km-es) Velencei-tó köröm, meg két (25 km-es) YT-futásom volt, eleinte azért riasztóan nagynak tűnt ez a távolság, főleg az 1150 méternél is több szinttel. (Ahogy Imre szemléletesen írta, ennyit talán még biciklivel sem tettem meg soha egyhuzamban). Azzal biztatott, hogy jó lesz ez majd októberben, a tervezett első maraton futásom során jelentkező holtpont leküzdésére (hiszen voltam én már hosszabb versenyen is - mondhatom majd magamnak akkor).

Az elmúlt hetekben sokat futottam, így ebben az évben túl voltam már a 750. km-emen, úgy gondoltam, az utolsó héten már csak pihenek. Ennek eredményeként vasárnap reggel frissnek is éreztem magamat. Háromnegyed hétkor Imre jó barátja, P.D. szfvár-i futó vett fel az autójába Lovasberényben. Mivel ő a 21 km-re nevezett, megbeszéltük, hogy hazafelé már nem együtt jövünk, hiszen ő sietni fog. Akkor még nem tudtuk, hogy – sajnos – a tervezett időnél is sokkal hamarabb otthon, pontosabban Szfvár-on lesz majd... Negyed nyolckor Száron, a sportcsarnoknál voltunk. Itt már hosszú sor kígyózott, a rendezők előzetes várakozását messze meghaladó méretű mezőny jött össze. Próbálták a túrázókat rábírni, hogy engedjék előre a futókat, eléggé kaotikus volt a helyzet, de valahogy sikerült (előnevezettként) hozzájutni az itinerhez, és az SI-dugókához. Még öltözködtünk, amikor valaki azt mondta, hogy már biztosan elrajtoltak, hiszen elmúlt a kiírásban szereplő 3/4 nyolc. Kicsit úgy éreztem magam, mint a klasszikus francia film, „A horgász a pácban” főszereplője. Csak bámultam a jobbnál jobb cipőket, klassz túrafelszereléseket. Szinte elájultam a különböző (izommelegítő?) kenőcsök meg egyéb csodaszerek illatától, s riadtan figyeltem, hogy néhányan miféle intenzív bemelegítést végeznek. Így hát én is próbáltam eljátszani a rutinos sportolót, ami úgy nézett ki, hogy egyrészt leragasztottam a mellbimbóimat (volt már keserves tapasztalatom ennek elmulasztása miatt), majd körömvágó kis ollóval lekerekítettem a rajtszám sarkait (csak lestek a többiek), s fóliába gyömöszöltem az itinert. A cipőfűzők masniját gondosan visszaigazítottam a cipőfűzők alá. Övtáska híján egy vállra akasztható kis táskába raktam a telefonomat, papírpénzt (nylon zacskóban, sörre, esetleg buszra, a fene tudja, mi lesz majd), 3 db müzli szeletet, egy krumplicukrot, gondoltam, most már a mezőny után eredhetek. 

Az udvaron aztán láttam, hogy még nem volt rajt, az elhúzódó nevezés miatt ez csak 8:16-kor történt meg.. Kb. tengerszint feletti 180 méterről olyan 480-ra kellett feljutni ez első ellenőrző ponthoz, egy geodéziai toronyhoz. (Körtvélyes-tető, az itiner szerint 5,85 km táv, 315 méter szint) A faluban, az aszfalt utakon már húzódott szét a mezőny, kerestük a futó tempónknak megfelelő helyünket, ismerőseinket. Mi elég korán összeálltunk egy három fős csoportba Imrével és Évával. Évával az elmúlt két évben sok futóversenyen találkoztam már. Tudtam róla, hogy kétgyerekes anyukaként sokat versenyez, tavaly maratont futott, idén pedig a Szuperbalaton nevű többnapos versenyen a nagyobbik tavunkat is körbefutotta már. Tartottam tőle, hogy később majd nem fogom bírni a tempójukat. 

Az erdészeti aszfaltút után, már az erdőben jártunk, amikor P.D.-t, a reggeli sofőrömet értük utol. A ruháján látszott, hogy elesett és a bal kezét is furcsán tartotta. Én nem éreztem komolynak a dolgot, de Imre megállt nála. Mint később kiderült, egy gyökérben botlott meg, estében próbálta elkerülni, hogy megüsse a fejét. Így a bal vállára érkezett, ami kiugrott a helyéből. Telefon a rajtba, ahonnan elé jöttek autóval, és hát amikor meglátták a kiugrott bal vállát, mentőt hívtak hozzá. A mentő a szfvár-i kórházba vitte, ahol helyre rántották a karját és begipszelték. Az autóért pedig jött a felesége... Jó kis kezdés, de a részleteket igazából csak később tudtuk meg. 
A mi előzetes tervünk az volt, hogy kb. 3 - 3,5 órát futunk majd, így elérünk 25-28 km-ig és a maradék távolságot akár már túrázva is teljesíthetjük (tehát nem terveztük azt, hogy megnyerjük a versenyt.... D:) Jó terv volt! Sajna, már az elején látszott, hogy az emelkedőkön nem nagyon fogunk felfelé szaladgálni... A vasbeton mérőtoronynál még voltak ugyan néhányan mögöttünk, de valószínűnek tűnt, hogy ők a 21 km-es verseny résztvevői. Továbbra is hármasban futottunk Mivel Imre jól ismerte a terepet, és a gyakori turista jelzések mellett további narancssárga festések is sűrűn virítottak, könnyű volt tájékozódni, nem látszott annak a veszélye, hogy itt el is lehet tévedni. Ezért is volt meglepő az a szemből jövő futó, aki nem kanyarodott le a saját félmaratoni pályájára, hanem még jó darabig a miénken futott (egy nagy kartonlapra a balra nyílhoz „1/2”, míg a jobbra nyílhoz „M” betűt.írtak, hát nem volt egy bonyolult útelágazás). Egy kisebb kavarás után viszonylag könnyen eljutottunk előbb a Csákányospuszta (6,81 km, 65 m szint), majd a Vitányvár (4,22 km, 151 m szint) ellenőrző pontokra. Imre és Éva sokat beszélgetett, engem pedig hagytak nyugodtan kocogni. Többször is lemaradtam, de ők rendre bevártak. Itt néhány keservesebb rész jött Várgesztesig (7,71 km, 240 m szint). Ekkor 24,59 km-nél jártunk, s itt – miattam - nagyon sokat időztünk (zsíros kenyér libamáj darabokkal előbb lila hagymával, majd csalamádéval, aztán uborkával, végül paradicsommal, aztán ezt kezdtük elölről. Szörnyen bezabáltunk, legalábbis én biztosan...) Itt érte utol az Imre telefonon a balesetet szenvedett P.D.-t, akkor tudtuk meg a részleteket róla. Végre-valahára tovább indultunk, s érezhető volt, hogy a túrázós befejezés kevés lesz a szintidőn belüli célba érkezéshez. Két hölggyel kiegészülve, hol négyen, hol öten voltunk, de általában mi hárman próbáltunk együtt maradni. Illetve a két társam próbált bevárni, mert én rendre lemaradtam a fölfelékben, s a lejtős szakaszokon igyekeztem utánuk iramodni. Ebben sajna akadályozni kezdett a bal combom begörcsölése, pont egy olyan szakaszon, ahol kidőlt fákat kellett átlépkedni. Amikor egy hátulról gyorsan közeledő csoportra lettünk figyelmesek, kissé belesápadtam, hogy utolérnek bennünket a túrázók. Aztán amikor lendületesen elfutottak mellettünk, kiderült hogy nem túrázók, hanem futók voltak. Annyira eltévedtek korábban, hogy valami lakott településről autóval hozták őket vissza, de már csak versenyen kívül futottak. 

A Hirczy-emlékműnél (4,63 km, 90 m szint) biztattam társaimat, hogy menjenek nyugodtan előre. Először nem akartak elhagyni, de 2-3 km folyamatos (miattam lassú) „felfelé” után Imre adott még egy-két tanácsot, hogy hol van eltévedési lehetőség (én pedig azzal biztattam, hogy megpróbálok majd felzárkózni), s lassan távolodtak tőlem a Szép Ilonka forrás (6,66 km, 235 m szint) felé. Az elején még nagyon magabiztos voltam, elvégre földmérő és egy kicsit tájfutó lennék, vagy mi a szösz, de amikor "kiürült" az erdő (égen-földön senkit sem láttam), a buta mosoly kezdett az arcomra fagyni. Később arra is rájöttem, hogy hiányzik az iránytűm (Imre) is. „Az útvonalon való tájékozódás a résztvevők feladata…” – áll a versenykiírásban. Hm-hm. Ráadásul nem sokáig voltam egyedül, hiszen jött… az eső. No, nem szakadt, csak esett lassan, csendesen, viszont megállás nélkül. Én persze rövidnadrágban, rövid pólóban. Kis kavarcokkal ugyan, de mindig visszataláltam a zöld jelzésre. Aztán az történt, ami tájfutó versenyeken is többször előfordult velem: a fizikai fáradtság átment szellemi fáradtságba. A térkép viszonylag kicsike volt ugyan, de most, asztalnál, nyugodt körülmények között könnyen eligazodok rajta, nem is értem, hogy akkor miért bizonytalankodtam. Egy furcsa gondolat, olyan rossz érzés fogott el, hogy rajta vagyok ugyan a zöld jelzésen, de már biztosan elhagytam a Szép Ilonka-forrást és most már távolodok attól. Már a "telefonos segítség" gondolatával foglalkoztam, hiszen az itineren volt két telefonszám is. Ez ellen tiltakozott a büszkeségemen kívül az is, hogy nem is igazán tudtam volna megmondani, hogy hol is vagyok. Elképzeltem ezt a párbeszédet: „Mit látsz?” Hát rengeteg fát!” Nem volt valami biztató gondolat. Az eső pedig vigasztalanul esett továbbra is. Brrr. És akkor hirtelen megpillantottam az ellenőrző pontot, ezek szerint csak rosszul tippeltem meg a megtett távolságot. Hú, de örültem a három pontőrnek. Ők azzal biztattak, hogy a hátralévő 12 km-re kb. egy és háromnegyed órám van, ha szintidőre be szeretnék érni. Ez átlag körülmények között bőségesen elegendő lett volna, de most már eléggé rozogának éreztem magamat. Ráadásul a ruhám, sapkám totál elázott, kicsit fáztam is. Szerencsére innentől a tájékozódás már gyerekjáték volt. A Hallgató-völgy (6,31 km, 45 m szint) felé haladva próbáltam 600 (dupla) lépést futni, 300-at – lehetőleg gyorsan - sétálni. Úgy gondoltam, hogy az előbbi cca. 1 km, míg a séta kb. 500 méter. A domborzat függvényében ezen aztán időnként módosítottam. Mivel általában lejtett a terep, valószínűleg hosszabbodtak a futott szakaszok. Így kissé váratlanul hamar jött a(z utolsó) frissítő pont, nagy-nagy örömömre. Ott még egy-két biztató szót (a folyadékon kívül) magamhoz vettem és próbáltam futó mozgást imitálni (amíg a pontőrök láttak), a célig még 5,66 km (20 m szint) volt hátra: Először aszfalt erdészeti úton mentem, majd az utolsó szakasz megegyezett a reggeli első szakasszal. A faluba érve új erőre kaptam, s legnagyobb meglepetésemre innentől már végig (igaz rendkívül lassan) folyamatosan futottam. Mivel az eső még mindig esett, nem voltam megsértődve, hogy az udvaron nem várt rám ünneplő tömeg (de jól esett volna!). 

Némi elégtétellel konstatáltam, hogy még két maratonista érkezését várják és addig csak egy túrázó ért be. Fürdés, átöltözés után (hú, az nagyon keserves volt, akár a zoknit, akár a cipőt akartam felvenni, valahol mindig begörcsöltem) volt lehetőség egy masszázsra, ami rendbe hozta úgy-ahogy a lábaimat. Tápanyag visszapótlás (libamájas zsíros kenyér ismét) után még a vasútállomáshoz is kivittek bennünket a rendezők (még mindig esett), 4 perces vonatozás Bicskére, szinte integetni sem maradt időm a tovább vonatozóknak, ahogy az állomás elé kiértem, már jött is a buszom és háromnegyed hatkor már otthon is voltam.

Igazából „csak” a jobb lábam térdhajlító izma fájt néhány napig (az viszont bármilyen mozdulatomra), illetve a bal lábam kisujj melletti körme kerül majd a veszteséglistára (lila, mint állat). Sok tapasztalatot szereztem, kicsit másként látom ezután a teljesítmény túrázókat. Imre szerint a túrafutás helyett én néha inkább „gasztró” futást csináltam volna (állítólag a frissítőpontokat némiképpen egyfajta táborhelynek, barátkozási és ismerkedési lehetőségnek tekintettem, s időnként csak nehéz szívvel indultam tovább…), ami várgesztesi élményeimre visszagondolva megalapozott állításnak tűnik.

Mindenesetre ezúton is köszönöm neki, hogy elcsalt erre a versenyre, továbbá mindkettőjük türelmét, „pátyolgatását”, hiszen anélkül aligha teljesítettem volna sikeresen a távot.

Vasárnap még nem hittem volna, de mostanában azt veszem észre, hogy esténként a teljesítménytúrázók honlapján versenykiírásokat és beszámolókat olvasgatok. Lehet, hogy valami fertőzést kaptam?

7 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://araktajf.blog.hu/api/trackback/id/tr155224671

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bota 2009.06.07. 20:32:13

Ezúton is gratula és LE A KALAPPAL a három arakos előtt!!! Tibinek meg kívánok sok élményben gazdag, sikeresen teljesített versenyt a nagy napig, ahol is összecsapunk, ez pedig legyen a Plus Maraton! Ja, és ami ugyebár nem öl meg, az csak erősebbé tesz :))

tibsz 2009.06.08. 16:13:06

Jajj, nagyon köszönöm! Gábortól elnézést kérek, hogy a "fogalmazásom"-ból kimaradt, a rajtban esetleg még láthattam volna, később viszont erre nem volt esélyem. Szerintem már otthol megebédelt, amikor én célba értem. (Mikor lesz a Spari hegyi futó verseny? :):):))

Szepesi Imre 2009.06.08. 16:22:56

Szpari? Csekély 30 kilométerért nem érdemes olyan messze utazni ;)

Bota 2009.06.09. 09:40:55

Na jó, 30km, de egyrészt gyönyörű hely a Vadálló-kövek, másrészt néha sikerül olyan cudar időjárást kifogni, hogy Ultimate Survival-hez kezd hasonlítani :-)

Szepesi Imre 2009.06.09. 10:39:33

Az volt a nagy élmény, amikor elébb gyönyörű napsütésben robogtunk le a zöld színben pompázó sípályán, majd onnét a már havasba forduló hegyoldalon kaptattunk fel a Prédikálószékre; később az ösvényeket eltakaró hólepelt feltörve estünk be az erdészházhoz, hogy végül az üvöltő szélben, éles jégszilánkokat kapva pofánkba, a dobogókői parkoló jegén szlalomozó autóst figyelve értünk be a turistaház meleg cserépkályháját ölelgetni. Mindez jó két óra alatt történt. Máig sem értem hogyan tudott balesetmentesen leérni Pomázra a buszunk.

Bota 2009.06.09. 16:33:45

A tavalyira gondolsz? Én alapjárattal gurultam még a nagy lejtő előtt, amikor megcsúsztam, és csak a padka állított meg. Persze ilyen sebesség mellett nem lett semmi gondja a kocsinak... Egy kész csoda volt, hogy eljutottam Kalocsára baleset nélkül! De a felfele araszoló busznak esélyt sem adtam, ezek szerint profi volt a sofőr bácsi :-) Jövőre olyan ítéletidőt szeretnék, hogy ott kelljen a verseny után éjszakázni :-D

Szepesi Imre 2009.06.09. 17:26:27

Tavaly nem voltam, egy kimaradó busz miatt nem értem fel időben, így visszafordultam. Megnéztem, 2004-ben volt, amikor még a sprint távon egyből a Prédikálószékre kellett felhúzni, értelemszerűen a sípályán lefelé.
süti beállítások módosítása