HTML

Tagdíj

A közlemény rovatba írják be,hogy tagdíj  és a nevet, akinek a tagdíját külditek.

Az OTP Bankban vezetett számlánk száma: 11736116-20131533

Bemutatkozás

Alba Regia Atlétikai Klub Tájfutó szakosztály honlapja

 

Fejér Megyei Tájékozódási Futó Szövetség

 

Adó 1%: ARAK

Adószám: 18481769-2-07

Szepesi Imre honlap

2009.08.04. 07:50 bota71

Latiatuc feleym zumtuchel mic vogmuc. yſa pur eſ chomuv uogmuc...

... és mégis vízbe merészkedünk, csak hogy ki ne száradjunk.

Olvastam a múltkor egy érdekes cikket az Origo-n, amiben Kemény Ferencet interjúvolták meg. Számomra két érdekes dolgot taglalt benne:

"- Az emberek összehasonlítanak. Mondok egy példát: amikor 20 éve, a Fradiban voltam edző, 3-2-re megvertük a labdarúgókat kispályás fociban. Nem én, a játékosaim. Nézzük meg, mi történne, ha a magyar labdarúgók bemennének a vízbe? Hadd ne ragozzam a különbséget. Tehát méltán büszkék a vízilabdázók önmagukra, mert azért mindenféle összehasonlításban jók. Vagy: egy tornász olimpiai bajnok, ha az utolsó versenyét követően mondjuk fél évig nem csinál semmit, pont úgy néz ki, mint egy bérszámfejtő. Egy vízilabdázón, akinek 5 literes tüdeje lesz, ami soha nem megy vissza, 100 évesen is látszik, hogy valamit csinált. Szerencsétlen olimpiai bajnok tornásznak meg el kell mondania."

Na ez rögtön érdekes, ugyanis a futók is a tornászokhoz hasonlóak. El lehet azon gondolkozni, hogyha neadj'isten valaki felad egy társkereső hirdetést közülünk, milyen testalkatot ír be? Sovány vagy sportos? A sportos testalkat a köztudatban férfiaknál a testépítők fele ment el, heti két edzés, nagy súlyok, minden nap táplálékkiegészítők, kreatin... Node az izmok sem csak az edzéstől kerülnek oda...

A futóknak egyszerűbb a helyzete, ugyanis ha szorgalmas, akkor nem zavarja a rengeteg edzés, mellette pedig (de legalábbis a fiúk) azt ehetnek, amit akarnak... Ez szerintem az egyik legjobb ajándéka a futásnak: mindent le lehet dolgozni, lelkiismeret-furdalás nélkül lehet nassolni! Bár lehet hogy a nagyon csúcs élsportban ez másképp van, ugyanis mint olvastam, a kajak-kenu válogatott lányok eléggé önmegtartóztatóak.

A focistákról is van egy gyakran emlegetett sztorim: pár éve, amikor még a diósgyőri pályán edzettem, és készültünk az edzőmmel a 10.000m-es pálya OB-ra, akkor odament Laci a focisták mesteréhez, asszem akkor éppen Csank dirigált. Fogadást akart vele kötni, hogy ha kiállítja az egész csapatát váltóban (kapus nélkül 10 fő pont) ellenem, és megvernek 10.000 méteren, akkor az egész csapatot meghívja az éttermébe kajálni. Csank mester elutasította a versenyt, én meg először nem értettem miért. Laci aztán elmagyarázta, hogy semmi esélyük nem lett volna ellenem, pedig akkor korántsem voltam annyira bombajó formában, mint pl. most tavasszal. Ugyanakkor a múltban volt már ilyen verseny, Mazsiék asszem kikaptak a focistáktól, de sokkal hosszabb távon, és sokkal több focista nyomta a váltót... Mindenesetre nem volt akkora a különbség ott sem, mint az elvárható lett volna. És akkoriban még eléggé jó focisták voltak, gondoljunk csak az 1984-es VIDI csapatra...

Lássuk akkor a második idézetet:

"- Akkor úgy kérdezem: labdarúgásban például miért nem tudunk klasszisokat nevelni?
Most történt meg szerintem az első lépés, hogy épült egy olyan komplexum, amiben uszoda is van. Ami egyébként az Ajaxnál és a holland élcsapatoknál már 30 éve bevett dolog, ott ugyanis már rájöttek, hogy a keringési rendszert meg kell csinálni. Mert a labdarúgással nem alakul ki. Tehát ott nem 1,5-2 literes tüdejű labdarúgókat nevelnek immár 30 éve, hanem 4 litereseket. Tehát fölkészítik őket arra, amire a teljesítménysportolókat föl kell készíteni. Míg a mieink olyan behatárolt képességgel jönnek ki felnőttként a korosztályos előéletükből, ami determinálja, hogy soha nem lehetnek jobbak. Ez élettani törvényszerűség. Tehát a gyereket kellene előbb megcsinálni, nem a futballistát. [...]

És én ott Rióban azt láttam, hogy a labdarúgók a homokban képződtek technikailag, a tengerparton, de mellette akarva-akaratlanul is mindegyikük szörfözött meg úszkált a tengerben másfél-két órát. Tehát nagy tüdejű brazil labdazsonglőrök nőttek föl. Vagyis az úszásnak, a víznek a jelentősége óriási! Ha engem megbíznának, hogy tegyek valamit a magyar labdarúgásban, kérnék nyolc évet. Ami nekem már nincs. De minimum hatot, hogy ilyen elvek alapján kiválogatott gyerekekkel kezdjek el dolgozni."

Namost lehet hogy én gondolom rosszul, de azonnal a futókra is asszociáltam: ez azt jelentené a nagy pólómester szerint, hogy a futóink is sokkal jobbak lehetnének, ha rengeteget úsznának? Miért nem látni jól és sokat úszó futókat akkor? (mondjuk a lányoknak nem baj ha van egy kis "tüdejük"...)

Most hétvégén volt a Balaton átúszás, hát én elterveztem, hogy odaállok. Végül le kellett mondanom, de a nálam kicsivel jobban úszó haverom 4 óra alatt átért. A 10 éves úszó kislányok másfél órán belül is szoktak rajta úszni... MIVÁN?

Haverom persze inkább rövidtávokon jó, hihetetlenül gyors sprinteken. De jómagam sem tudok úgy úszni, ahogy kellene. Nem feltétlenül a technikával van szerintem a gond, bár tény hogy lehetne javítani rajta. De valahogy nem érzem reálisnak, hogy a futók testalkatát, izomzatát az úszás fele vigyük el. Vagy fordítva. Nekem mindig az volt a véleményem, hogy a futóknak futással kell készülni, ha tüdőt akarnak edzeni, menjenek magaslatra. Nekem pl. annyira nincs tüdőm, hogy 15 msp-nél többet nem tudok eltölteni a víz alatt :-) ennek ellenére a futásnál nem nagyon vannak tüdőgondjaim. Márpedig a focisták is a hosszútávfutókhoz hasonlíthatóak alapjában véve, mert ~10km-t futnak le, és 90 percen keresztül szinte folyamatosan mozognak.

Az úszást egyébként azért kezdtem el, mert 2020-ban meg kell nyernem az Ironman OB-t, csak addig meg kellene tanulni jobban úszni. Nem elegendő szimplán jól, kiválóan kell tudni! Ugyanis a jelenlegi legjobb, Major Józsi tavaly bringás rekordot csinált a versenyen, és futásban sem gyenge, engem pl. győzött már le 14km-en. Tehát úszásban kell elgatyázni :-)

Amúgy Major Józsit ha jól tudom rendszeresen teszik infúzióra verseny után, talán még megérjük azt a kort, amikor focistáink is annyira kihajtják magukat egy meccs alatt, hogy összeessenek a végén.

 

 

Major, a MAXIMUM!

A teljes cikk elérhető itt:

http://www.origo.hu/sport/vizilabda/20090727-kemeny-ferenc-interju.html

5 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://araktajf.blog.hu/api/trackback/id/tr15224684

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Edit 2009.08.11. 22:16:25

Tomi! Én a Balatont 2óra 36 perc alatt úsztam át, úgy, hogy előtte 2 évig nem úsztam. Erre a futással készültem fel. Ehhez ugyanis állóképesség kell, valamint a szív és keringési rendszer edzettsége. A futás, és az úszás a szervezetre kis különbséggel ugyanazt a hatást fejti ki, míg a foci teljesen mást. Nem véletlen, hogy amikor Fanni nem futhat, akkor ő is úszik, és biciklizik. Az afrikai hosszútávfutók sem úsznak túl sokat.

Kovács Péter 2009.09.01. 11:19:03

Hát jó régen nem olvastalak már, de ez az úszás dolog most érdekes volt. Én is mindenkinek azt tanácsolom, hogy ha teheti, ússzon minél többet. Egyszer elhívtak egy vizitúrára, de szerencsére áradás miatt elmaradt, azért szerencsére, mert még nem nagyon tudtam biztonságosan úszni. A telet rászántam, és hetente 2-3-szor kb. fél órákat (nekem 1km) úsztam. Az a tél a futásból elég jól kimaradt, a tavaszi tájfutóversenyeken mégis "repültem" (szerencsére nem szálltam:-))), és ezt csak az úszásnak köszönhettem. Mindig is satnya kar és vállizmaim voltak, ettől sem változott semmi, nem nőttek meg, nem lett belőlük ballaszt. Viszont a tüdőm, és a keringési rendszerem abszolút jó formában volt, és ez nagyon jót tett a futásomnak. Szóval én is csak azt tudom mondani, hogy aki csak teheti, vagy éppen sérült, az ússzon! Nem mellékesen az ízületeket sem terheli. Persze uszoda az kell hozzá, nálunk pl. nincs. kovacsp

Bota 2009.09.01. 13:58:52

Na jó, de én nem úszok valami jó hatásfokkal! Így meg inkább szenvedés. Nameg mivel ultrakicsi a tüdőm, így folyton levegőt kell vennem. Persze biztos lehet gyakorolni, de 1 hét alatt is csak "fuldokoltam", ami nem túl élvezetes, valljuk meg. Ha meg mindig kint van az ember feje, és lassan úszik, azaz a pulzust sem dobja meg, akkor nem annyira hatásos, nem?

kovács péter BBB 2009.09.02. 13:10:05

Én amikor belekezdtem, 300m-ig jutottam az 50-es medencében, de úgy, hogy minden hossz végén kikönyököltem pihenni. Aztán pár hét alatt eljutottam a rendszeres 1000m-ig, az időm pedig kb.40 percről 21-23 körülire ment le, pedig senki nem mutatta, hogy hogyan is kellene. Én mindig mellben úsztam és 1 tempónként vettem levegőt, de víz alatt kifújva (szerintem a fejet végig kitartva nem lehet hatékonyan úszni), de néha hogy ne legyen unalmas, 50 vagy 100m-eket úgy úsztam, hogy csak 2, 3 vagy 4 tempónként vettem levegőt (mikor nagyon jól ment, akkor az 5 tempó is sikerült), ami nyilván kisebb sebességet, de nagyobb tüdő-igénybevételt jelentett, utána mikor kijöttem a medencéből, azt éreztem, hogy szét tudnám kapni a világot. Én továbbra is javasolnám hogy próbálkozz vele, de előtte beszélj valami komolyabb úszóval is (akár Majo Józsi), hogy ő mit javasol. Elsőre biztos azt fogja mondani, hogy mindenképpen gyorsban, mert hogy az gyorsabb, de neked nem pont az kell. Szerintem a mellet magától is ki tudja találni az ember, a gyorshoz már valami szakértő sem árt. És te nem nagy sebességre, hanem nagy tüdőre hajtanál! Ha (saját bevallásod szerint) kis tüdőddel így tudsz futni, képzeld el milyen lesz 4 literessel! :-))) kovacsp

Bota 2009.09.02. 21:33:40

Relatíve elképzelhető, hogy nagy tüdővel rosszabb teljesítményre legyek képes? Amúgy Joe pont nem tartozik a jó úszók közé, simán leússza mindenki :o Én is olyan ironman bajnok leszek mint ő: az úszás után teperhetek a többiek után :-))) Amúgy a víz nem az én közegem, de ha kinyit az uszoda, akkor rástartolok lehet!
süti beállítások módosítása