HTML

Tagdíj

A közlemény rovatba írják be,hogy tagdíj  és a nevet, akinek a tagdíját külditek.

Az OTP Bankban vezetett számlánk száma: 11736116-20131533

Bemutatkozás

Alba Regia Atlétikai Klub Tájfutó szakosztály honlapja

 

Fejér Megyei Tájékozódási Futó Szövetség

 

Adó 1%: ARAK

Adószám: 18481769-2-07

Szepesi Imre honlap

2012.04.30. 17:05 bota71

Felkészülés a maratonra

Eljött hát a 2012-es év, a térdem miatt sajnos úgy kellett döntenem, hogy ezt az évet is kihagyom futás terén. Viszont a bicajon nem éreztem a fájdalmat, a laterális támasztó izomzatnak ugyanis úgy néz ki, hogy nem sok munka jut tekerés közben. Viszont a futást eléggé komolyan űztem anno, és már lassan erőt vett rajtam a lustaság, úgyhogy adódott a kérdés: szinten tartáshoz, minimális mozgáshoz fogom csak használni a kerékpárt, vagy megpróbálkozom átállni erre az új sportra?

Nagy szerencsém, hogy a bringát is lehet térképpel űzni, sőt, az MTBO KOB beszámít a tájfutók bajnoki pontjaiba, így arakosként tudok versenyezni a klubomért. A MTB sport pedig van annyira kemény, mint a futás, sőt, jóval nagyobb bátorság is kell, ha az ember komolyan űzi. Hátránya, hogy eléggé nagy pénzeket kell befektetni, sok pénzt visz el. Emiatt érdekes kicsit, hogy a magyar up. mezőnynek hogyan lehet ilyen komoly gépparkja. Nekem egy egyszerű 106.000Ft-os hobbi kerékpárom volt, ezt cseréltem le egy 380.000 Ft-os versenygépre. Ezért a pénzért amúgy egy középkategóriás bicajt lehet venni, felsőkategóriás teleszkóppal (180.000Ft!). A tüskeálló külső köpeny 15.000 Ft-ba kerül: én egy olyan kiváló gumit vettem a kocsimra, ami kategóriagyőztes, 240km/óráig jó, és jóval több anyag van benne, mint egy kerékpár külsőben, de az sem kerül 15.000-be...


Nos, a bringám megérkezett március közepén, és mindenféle edzésterv nélkül kezdtem neki a felkészülésnek. Soha életemben nem bizajoztam komolyan, bár tavaly volt egy rövid edzőtáborom Kőszegen. Fontos volt, hogy ne sérüljek le, de az is, hogy az év első versenyére, a Buda Maratonra legalább annyira szintre hozzam magam - a nulláról - hogy ne kelljen feladni gyengeség miatt. Kicsit ijesztőnek hatott, hogy a táv lesz az ellenfelem, és nem a stopperóra, de hát valahol el kell kezdeni.

A Buda Maraton általában az első komoly MTB maraton minden évben, és május 1.-jén rendezik a Hármashatár-hegyen. A táv a megszokott maratoni (42,2km), a szintemelkedés pedig 1.600 méter: ez azért is kemény, mert ugye nem csak a saját testsúlyt kell felcipelni, hanem a kerékpárt is, ami az én esetemben ~12,2 - 12,5km!

Amikor már a felkészülés felénél tartottam, és megvoltak a sebességadatok minden edzéshez (GPS), megnéztem, hogy tavaly milyen időket mentek a nagyok: annak ellenére, hogy esős, saras idő volt, ami nagyban lassította a mezőnyt, a férfiaknál 25km/órás átlag sebesség kellett az aranyhoz... Hát ez egy kicsit lehangolt, ugyanakkor valamennyire természetes is, hogy aki több éve keményen edz, szponzorai vannak, és nemzetközi szinten is ismert, az sokkal jobb időt tudjon egy adott távon, mint egy kezdő. Nekem összehasonlítási alapnak megteszi Egei Tomi ideje: 2:01:51 -> ez 20,68 km/ó átlag sebesség, és a 11. helyre volt elég. Ez az az idő, amit kb. 1 év felkészülés után nekem is tudnom kell majd...

Hát ami idén összejött: 7 hét edzés, nagyrészt a Velencei-hg.-ben, ezalatt 917km megtett táv. Összesen több mint 47 órát tekertem az új bicajjal, és 19,5 km/ó átlagsebességet tudtam tartani az amúgy csúszós, murvás, dimbes-dombos talajon. Az átlagpulzusom 141 volt, a max. 188. A nem túl pontos GPS alapú magasságmérés szerint 20.547 méter szintet mentem felfelé.

(Amúgy az én értelmezésemben a szintkülönbség mérés pontosabb a biciklin, mint futva, mivel másodperc alapú mintavétel esetén a kar fel-le mozgása miatt többet számol futásnál az óra: egy sík terepen is folyamatosan szomlja valószínűleg a szinteket, pedig csak a kar mozog fel-le. Bicajon valamivel pontosabb a mérés, mivel a kar végig a kormányon van, ami fix távolságra van a talajtól: mindössze a teleszkóp 100mm-es rugóútja tudja bezavarni, ez amúgy meg is látszódik a pontatlan méréseken. Viszont a távolságot továbbra is szinte 10 méter pontosan méri akárhol a Velencei-hg.-ben...)

Nos hát ilyen előjelekkel várom a május 1.-jei maratont, mely életem első MTB hegyimaratoni versenye lesz. Ha ezt sikeresen teljesítem, akkor még két hegyimaraton vár rám ebben a hónapban: egy a Vértesben, egy pedig a Bakonyban. Aztán szépen lassan lehet szemezgetni a MTBO tájkerékpár versenynaptárból is...

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://araktajf.blog.hu/api/trackback/id/tr895224820

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása