HTML

Tagdíj

A közlemény rovatba írják be,hogy tagdíj  és a nevet, akinek a tagdíját külditek.

Az OTP Bankban vezetett számlánk száma: 11736116-20131533

Bemutatkozás

Alba Regia Atlétikai Klub Tájfutó szakosztály honlapja

 

Fejér Megyei Tájékozódási Futó Szövetség

 

Adó 1%: ARAK

Adószám: 18481769-2-07

Szepesi Imre honlap

2012.05.03. 11:31 bota71

X. Buda Maraton - Hármashatár-hegy

Hát eljött a nagy nap, elidulhattam életem első terepbicaj versenyén. Ahogy írtam, előzetesen a szintemelkedéstől féltem, de mégsem ez lett a vesztem...

Nem tudom pontosan hány bicajos, de vagy 700 versenyző várakozott a rajtra. Nem sikerült az első sorba beállnom, de ezt nem is nagyon bántam, nem akartam megváltani a világot: a középmezőnyben szerettem volna kerekezni, nem zavarva a nagyok versenyét. A mezőny amúgy kiváló volt, az időjárás már nem annyira: ~30°C volt a rajtpisztoly eldördülésekor.

Rögtön az elején a mezőny eleje elhúzott, ez kb. 50 kerekest jelentett. A többiek viszont beálltak kényelmes tempóra: ezt nem igazán tudtam mire vélni. Próbálgattam előzni, de egyszerűen annyira sokan voltak, és olyan keskenyek voltak az utak, hogy csak nagyon nehezen sikerült előre törnöm. Végre jött az első emelkedő, na mondom itt majd lehet nyomatni: nem így történt... A felfelékben sem lehetett gyorsabban haladni, előzni nehéz volt, és annyira lassan haladtak felfelé az ellenfelek, hogy nekem nem is volt olyan sebességfokozat a bicajomon! Aztán hirtelen valaki elfáradt, leszállt a bicajról, és utána mindenkit annyira megfogott, hogy mindenkinek le kellett szállnia a bicajról, így tolhattuk fel a dombra... Itt már csak legyintettem, nem így terveztem el egy kemény MTB versenyt. Ezen a ponton úgy gondoltam, hogy elszúrtam a versenyzésem: nem rajtoltam el az élmezőnnyel, így most a gyengébbek között kell szenvednem. Viszont azt örömmel konstatáltam, hogy eléggé erős vagyok felfelé.

A hideg zuhany csak ezután jött: amire a legjobban nem számoltam, azok a lefelék voltak... Felérve a hegyre ugyanis egy meredek lejtő következett, köves-gyökeres úton. A halál összes formáját el tudtam képzelni a lefelében, nem úgy mint az ellenfeleim... Azok, akik az előbb még tolták a biciklit, mert nem bírtak feltekerni, magyarán szólva edzetlenek voltak, nagy bátorsággal indultak neki a völgynek lefelé... Sőt, ez már nem is bátorság volt, hanem vakmerőség, lévén hogy az út mellett "kiszálló" versenyzők mellett vezetett fékezéssel lassított utam. Amúgy itt jelezném, hogy az egyik srácot mentővel vitték el az esés helyszínéről, hát gondolom megéri DH-zni erdőben...

Ahogy tudtam, engedtem el a versenytársakat, nem akartam feltartani őket, de komolyan nagyon féltem, hogy esek egy hatalmasat. Még életemben nem tekertem ezen a terepen, és nem tudtam, hogy a következő kanyarban mi vár rám. A szememmel is alig tudtam lekövetni, hogy most éppen milyen akadályon kell átkelnem: gyanítom, hogy az ellenfeleket ez nagyon nem is érdekelte... A teleszkópomat is talán túl keményre állítottam, ez sem tett túlságosan jót a magabiztosságomnak.

A következő nagy lefelében már türelmetlenebb srácok kerültek mögém, az egyik konkrétan belémszáguldott hátolról, tönkretéve a hátsó váltómat. Akkorát estem, hogy a kormány is elhajlott, és a pumpámat is elhagytam... Mindegy, menni kell tovább, csakhogy hátsó váltó nélkül ez annyira nem izgalmas. Abba már bele sem mertem gondolni, hogy mennyi pénzbe fog kerülni a cseréje: mindezt egy olyan srác miatt, aki lefele ugyan meri ereszteni, de felfelében egyből mögém került...

A verseny további részében mögém került egy megmondógyerek, aki folyamatosan beszólogatott, gúnyolódott, hogy milyen béna vagyok. Amúgy igaza volt, meg nem is akartam feltartani, de hát valahogy mindig mögém került. Úgyhogy a verseny felénél kiszálltam a további küzdelmekből...

A fő problémám az, hogy nem látom a jövőt: edzegetni majd jó lesz, mert ott egyedül vagyok, illetve a tájbringában sem hiszem, hogy sok vizet fogok zavarni: ott sincsen akkora tumultus egy-egy lefelében. Ha van, akkor elengedem a tömeget :-) Nekem igazából olyan versenyek kellenének, ahol csak sík és felfele van, lefele nincs. Na ilyen verseny gondolom nem sok van. Viszont az országúti bicajozás is jó ötletnek tűnhet, mert ott merem ereszteni a bicajt a lefelékben, és ott tényleg az edzés, az izomerő jön ki. De ezért nem fogok külön venni még egy bicajt...

Nem tudom, hogy a MTB versenyeken arányaiban mennyi DH érzésű fiatal szokott általában versenyezni: lehet, hogy csak most gyűltek össze ennyien, lévén hogy budapesti, nagy versenyről volt szó. De ha ez általánosságban is igaz, akkor ez nem az én sportom. Részben betudhatom a rutintalanságomnak is a bénázásokat, de nem hiszem, hogy a jövőben több vakmerőség szorul majd belém, lévén hogy elesni a jövőben sem akarok majd. A május 19.-ei Bakony Maraton lesz a következő versenyem, azon majd eldől, hogy hogyan tovább...

Röviden az eredményről: a nehézségek ellenére a rövid távon a felnőtt abszolút mezőnyben a 69. lettem 373 versenyzőből, a felnőtt férfiak között ez a 23. helyet jelentette a 70 indulóból. A női győztes tájbringa válogatott Koós Brigit is sikerült megelőzni majdnem 2 perccel.

A félmaratoni verseny valójában (GPS-el mérve) 18km körül volt (amikor gyalogoltam, azt nem mérte bele, ~2 perc). A szintemelkedést kn. 730 méterre saccolta az órám, az reális lehet. A győztes férfi (51:07) 16:49-et kaptam, de őszintén szólva a maratoni győztes Buruczki Szilárd ideje (42?km : 1:36:47) jóval keményebb első kört sejtet (a 2. kör keményebb volt!).

Eredmények:

http://sportaktiv.hu/_eredmenyek/00000077.xls

Térkép:

http://sportaktiv.hu/index.php?inc=palyaterkep

4 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://araktajf.blog.hu/api/trackback/id/tr965224821

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

András Holluby 2012.05.21. 12:47:00

Szia! Tetszik a lelkesedésed, és javaslom a kitartást, hogy elérd a kitűzött elképzeléseidet! Szerintem jó úton jársz, de még sok versenyt végig kell csinálni a szakosodott montisok között, hogy kézben tudj tartani egy-egy versenyt, illetve, hogy a saját versenyedet tudjad "futni". Hasonlókat éltem át én is amikor 94-ben a tájfutásról átváltottam a montiversenyzésre. Felfelékben nagyon erős voltam, de hosszabb folyamat volt mire eljutottam oda, hogy a lefelékben ne engem kerülgessenek. Ami kamikázé tempónak tűnik kezdőként a DH-kban, az később, rutint szerezve - már természetesnek lesz. Még ha az a néhány elszállt ember nem is ezt támasztja alá, egy-két kivétellel a gyakorlottak, nagyon is tudják mit csinálnak lefelé. Nézd meg egyszer Szilárdot (Buruczki), egy technikás DH-n. Jó tanulási lehetőség, ha már gyakorlottabb bikerekkel együtt mész ki, és leköveted a nyomvonalukat, figyeled hova teszik a súlypontjukat, stb.. Így tovább! És várunk mielőbb tájbringa versenyekre is!

Ismeretlen_6020 2012.05.21. 14:20:21

Szervusz! Először is: köszi a sorokat! Igazából ez egy hasonló folyamatnak tűnik, mint a kocsivezetés tanulása: először paráztam, hogy hogyan fogom tudni összehangolni a kuplungot a váltókarral, aztán pedig ha hirtelen meg kell állni, akkor ki tudom-e nyomni reflexből a kuplungot, HA KELL: ha pedig nem kell, akkor meg tudom-e állni, hogy kinyomjam. Első körben az SPD pedállal kellett barátkoznom, de most így ~1500km után már rutinból használom. Viszont ha technikás részhez (lejtmenet) érek, akkor gyakran inkább kiveszem, nem kockáztatok. A fő gondom az jelenleg, hogy nagyon úgy érzem, hogy csúszik alattam a bicaj, mintha rosszak lennének a köpenyek. Pedig nem azok. És nem tudok már visszaemlékezni, hogy amikor Maxxis-szal hajtottam a régi bicajomat, akkor is ennyire csúszósnak éreztem-e a murvás talajt. A gépkocsivezetéshez visszatérve: ott is csak akkor merek menni, amikor látom, hogy mi van előttem: Angliában gyakori balesetnek számít, hogy egy kanyar után belemennek egy lassan haladó traktorba. Itthon is lehet bármi egy kanyar után: biciklis, baleset, akármi. A bringázásnál is pontosan ezt érzem: ha valaki előttem "kiszáll", nem szeretnék átmenni rajta, stb... Persze ha az ember egyedül van az élen, akkor nincs ilyen gondja :-) Viszont nagy kérdés, hogy ezt mennyire sikerül idővel ezt megszokni. Az idő félig nekem dolgozik, mert 30 felett válik igazán jó maratonista a bicajosokból is, félig viszont már hátrányban vagyok, mivel mindjárt itt a 30 :-) A tájbringa viszont még összetettebb: amikor az ember térképet néz, akkor nem veszi észre, ha jön egy kis emelkedő. Akkor viszont láncnyúlás, erőltetett váltás, stb... Illetve minden pontfogás előtt már érdemes olyan fokozatra leváltani, amiből tovább tudsz menni. Aztán a térképtartó is kitakarja a teló-lockout-ot ill. a váltókijelzőt, így kezdőként még nehéz megszokni, hogy odafigyeljek a keresztbeváltások elkerülésére - nem csak az a fontos, hogy megfelelő sebességgel menjek, hanem hogy a láncban se tegyek kárt :-) A tájékozódási nehézségekről pedig majd írok, mivel nemrég voltak tájbringa edzésen...

András Holluby 2012.05.23. 22:43:23

Szia! A murván minden gumi sodródik kanyarban, belül kell maradni azon a határon, amikor még nem megy ki alólad a bringa. Persze ez leírva egyszerű, de csak gyakorlattal lehet elsajátítani. Nem érdemes szerintem a gumi kérdést túl misztifikálni kell egy pár gumi extrém sáros időre, és egy másik pár az összes többi estre. Ma kicsit ballonos, apró mintás gumi a szokásos. Lehet még átmeneti darabokkal is kísérletezni, de drága és nem is biztos, hogy érdemes. Ahogy megszerzed a kellő gyakorlatot, nem valószínű, hogy váltókijelzőt, a lock-outot fogod nézegetni, azt érzésből is tudni fogod, hol áll. Akár mint az autó sebváltóját sem kell nézegetni, hogy hanyadikban is van. Elvileg a terhelés alatti váltást, a komolyabb árkategóriás alkatrészek bírják, versenyzésre lettek tervezve. Kisebb keresztbeváltások is elmennek, rövidebb ideig legalábbis. Pl. DH-ákban, hogy ne lengjen be szoktak úgy váltani, hogy elől nagytányér, és hátul is a nagyobb lánckerekek valmelyike, mondjuk felülről a harmadikba. A hagyományos MTB versenyeken a versenyzők amennyire lehet betanulják a pályát, kivált a DH-kat, ezért is tudnak néha ijesztő sebességgel lefele menni. (Persze vannak, szimplán agyatlanok is a mezőnyben.) Tájbringában mindez nincs, ott többnyire meglepetés, minden kiálló kő, vagy kátyú. Így több rögtönzést igényel, illetve elvben lassabb a tempó, mint cross-country-ban. Szerintem gyakorold könnyebb terepen az SPD pedál használatát, de az előre kilépés nem jó megoldás. Épp akkor tudod (majd) magabiztosan kezelni, irányítani a bringát, ha kezed-lában fixen van.

Ismeretlen_6020 2012.05.24. 10:16:17

Hát igen, csak addig éljem túl :-) A DH-s lánclengős dologra reagálva: ezt lehet én is előszeretettel fogom alkalmazni, mivel nem szeretnék versenyen amiatt megállni, hogy leesik a lánc. Eddig még csak egyszer fordult elő, szerencsére, de abból is tanulni akartam: most pedig már tudom is hogyan kell, köszi! A dimbes-dombos terepen másodperceket lehet veszíteni azzal, ha nem ismerem a pályát, és mindig túl korán/túl későn váltok. Tájbringában ez örökké így lesz :) Viszont most egyelőre nem foglalkozok ezzel a problémával, nem vérre megy a játék. Az SPD-vel kapcsolatban: a DH-sok nem használnak patentpedált, illetve a motorosok sem. Van DH-s és endurós haverom is, mindig mondom nekik, hogy nekik könnyű, nem kell parázniuk hogy ottmarad a térdük :) Persze az én pedálom is eddig még mindig kioldott "repülésnél", de azért ha megnézek egy enduróst pl., akkor ők folyamatosan egyensúlyoznak, korrigálnak lábbal. Valamint az motoros haverom mondta, hogy furcsa neki, hogy olyan magasan ülök, és nem ér le a lábam a földre... Verseny előtt emiatt lejjebb is engedtem az ülést, hátha neki van igaza :) Persze nehéz ügy, mert felfelében szerintem jobb, ha minél jobban ki tudom nyújtani a lábam tekerés közben. Egyelőre amúgy az a tervem, hogy a Velencei-hg.-ben gyakorlom a tekerést hétközben, hétvégén pedig - ameddig van pénzem - kimegyek a Vértesbe, Bakonyba, és kicsit próbálgatom magam ismeretlen terepeken is. Amúgy a tűjbringában - csakúgy mint a tájfutásban - az ismeretlen pálya az, ami sokkal nagyobb koncentrációt igényel, és ettől lesz olyan igazán technikás, komoly sport. Az biztos, hogy még ha rossz is a térkép vagy a pálya, akkor is nagyon tudom élvezni!
süti beállítások módosítása